Vrijwilligerswerk doen overal ter wereld.


Omdat ik heel erg van reizen in m'n eentje hou en van nieuwe mensen ontmoeten, maar wel een doel wil hebben, of liever; iets zinvols wil doen, zocht ik naar een combinatie van reizen en werken. Immers, ik kreeg na mijn pensioen zeeën van tijd. Via mijn zoon ontdekte ik Workaway. Hij was in India en ging bij een school werken en wees me op de Workawaywebsite. Een sindsdien ben ik een 'addict'.

Hoe werkt Workaway?

Bij Workaway gaat het om culturele uitwisseling en het ontmoeten van nieuwe mensen. Door in een land te werken leer je andere culturen kennen en door samen te werken leer je weer van elkaars cultuur en achtergrond. Je zoekt online (www.workaway.info) op de site naar een 'host' en daarbij heb je de keuze uit zo'n 37000 hosts in 180 landen.
De hosts bieden allerlei vrijwilligerswerk aan in ruil voor kost en inwoning.

Keuze uit allerlei vrijwilligerswerk

Het fijne van Workaway is dat het een scala aan vrijwilligerswerk biedt met mogelijkheden om een paar weken (ik doe niet meer dan maximaal drie weken per keer) te werken tot enkele maanden. En te kiezen uit werk dat bij je past: oppassen op kinderen, werken op een boerderij, meewerken in een hostel, bouwen aan een huis of project, helpen met websites of online marketing bij een kleine organisatie of taallessen geven.
Daarbij verdiep je je in andere culturen, leer je mensen kennen die je van alles leren en ontmoet je leuke vrijwilligers.
Ik was bijvoorbeeld nooit zo geïnteresseerd in het werken op een boerderij, maar nu heb ik met veel plezier tussen de schapen (Zuid-Afrika) en broccoliplantjes (Japan) gewerkt en er heel veel geleerd. Na een tijdje in tuinen en op het land te hebben gewerkt, koos ik er toch voor om meer creatief werk te zoeken. Zo kwam ik in Frankrijk op plekken terecht waar ik mijn naai- en breiskills kon gebruiken: gordijnen, kussenslopen en schorten naaien en breiwerkjes afmaken.
In Oeganda kon ik mijn ervaring met fondswerving inzetten: ik wierf fondsen om een school in te richten, een schoolplein aan te leggen, water naar het dorp te brengen en een huisartsenpost te bouwen.
In Sri Lanka schreef ik een Ayurvedisch kookboek met een host en een aantal vrijwilligers. Het is een prachtig boek geworden en een heel mooi gezamenlijk project en ik kook nog wekelijks heerlijk Sri Lankaans eten met de recepten uit het boek.
Ik mocht in Mallorca bij een heel leuk gezin op kinderen passen en sjabloneerde, langzamerhand mijn Unique Selling Point(!), in Burkina Faso een bar en in Italië deuren in een huis.

Culturele uitwisseling

Je werkt zo'n vijf uur per dag en vijf dagen per week. Ik zoek meestal plekken vanwaaruit ik kan wandelen. Het is heerlijk als je 's ochtends gewerkt hebt, 's middags een mooie wandeling te maken.
En in het weekend ging ik de omgeving verkennen.
Meestal heb je heel leuke gesprekken met je hosts, maar soms is het ook heerlijk om je te kunnen terugtrekken om te lezen of iets anders te doen. Sommige hosts werden vrienden en met de meeste heb ik nog contact. Bij andere hosts speelden we 's avonds rummikub of kletste ik met de andere vrijwilligers. Soms was ik alleen en had ik een eigen kamer en als ik geluk had een badkamer. Maar ik heb ook met anderen op een kamer geslapen, zoals in Japan; daar sliepen we met de vrouwelijke vrijwilligsters in een tatami-kamer met schuifdeuren van rijstpapier. In Oeganda sliep ik in een hut met wc buiten en geen stromend water, in Frankrijk en Zuid-Afrika had ik een heerlijke kamer met badkamer tot mijn beschikking.
Bijna zonder uitzondering kookten de hosts lekker voor mij of ons, als we met meer vrijwilligers waren. Ze namen me mee naar een dorpsfeest of om de Etna te beklimmen, introduceerden mij bij hun vrienden of familie.
Alle ervaringen die ik had waren allemaal anders, maar allemaal geweldig.

Iets voor jou?

Hoe leuk is het om als pensionado overal en nergens te werken? Of gewoon tussen de bedrijven door steeds een paar weken een zinvolle werkvakantie te hebben?
Je kan je als enkeling inschrijven, zoals ik, maar je kan ook als stel gaan. Je ontmoet mensen, maakt mensen blij met je skills en hoort, ervaart en ziet weer eens iets anders.

Reacties

Populaire posts