Lopen en wijn verkopen



Je kan een succesvolle advocaat geweest zijn én je kan na je pensionering aan de wandel gaan en een wijnhuis beginnen.
Je kan je ook voornemen om nóóit meer te wandelen na 127 dagen de Camino te hebben gelopen van Haarlem naar Santiago de Compostella.
Dat alles kan en dat geldt ook allemaal voor Berend, die toch de belofte aan zichzelf niet heeft kunnen houden...want hij ging weer op pad en zal vast nog vaker gaan.
Zelf zegt hij er over: 'Wie eenmaal een pelgrimstocht heeft gemaakt, heeft genoten van zowel de eenzaamheid als de ontmoeting met andere pelgrims, heeft leren kijken naar de dingen om zich heen, de schoonheid van het landschap heeft ervaren en het niet uit te leggen gevoel van een lange voetreis heeft meegemaakt, verlangt daar naar terug.'

De eerste Camino die hij van Haarlem naar Santiago de Compostella liep, besloeg zo'n 3000 km. Ik kan me zo voorstellen als je 127 dagen wandelt, soms alleen en soms met anderen, dat je je hele leven kan overpeinzen. Berend: 'Ik weet het zelf ook niet precies maar het voelde wel een beetje als een “reset”, een soort van zoektocht naar de persoon die ik was voordat ik begon aan 42 jaar advocatuur. Het kan niet anders dan dat je veranderd wordt door het werk dat je doet en de omstandigheden waarin je moet opereren. Misschien ben ik wel onherkenbaar veranderd sinds het moment dat ik als frisse knaap in de advocatuur begon. Wie zal het zeggen.
Ik verwacht dat de voettocht een prachtige gelegenheid is om het hoofd “leeg te maken” en gedurende enige tijd monomaan bezig te zijn: hoe is mijn route vandaag, wat is het weer onderweg, waar eet ik vanavond en waar slaap ik vannacht?'
Dat heeft hij dus gedaan. Maar Berend is Berend niet als hij niet met een nieuw plan zou komen. Hij was met pensioen en had immers tijd...

Geïnspireerd door het Spaanse landschap, het lopen van de Camino en wellicht ook door de Spaanse wijn die hij naast zijn vaste oppeppertjes: cortado en Cola zero, onderweg wel gedronken heeft, is hij samen met een vriend, die net als hij een grote liefde voor Spanje heeft, een wijnhuis begonnen; El Camino Wines. Beiden droomden al jaren van een wijnhuis met goede Spaanse wijnen. Niet onbelangrijk daarbij is dat er zich de laatste vijftien jaar een enorme kwaliteitsslag in Spanje heeft voltrokken in de wijnbouw en dat het voorloopt op het gebied van verduurzaming van de wijnbouw en het maken van biologische en vegan wijn.

Wat houd je dan nog tegen? Niets! Zeker als daar leuke wijnreizen aan vast zitten met geweldige ontvangsten op prachtige wijnhuizen met uiteraard proeverijen. Zo selecteerden ze zoals ze zelf zeggen:'de pareltjes van de Spaanse wijncultuur'. Die kan je kopen via hun mooie website en op de proeverijen die ze organiseren.

Toch bleef het wandelen lokken en ging Berend dus weer op pad.
Dit keer van Jàvea naar Santiago de Compostella.
Hij schrijft daarover heel informatief en grappig op zijn website: www.itsalongway.nl
En op dit moment is hij een pittig tochtje van 1300 km aan het voorbereiden: de Camino Catalán vanuit Barcelona via Logroño naar Santiago. Pffff

Behalve lopen, afzien, genieten, mensen ontmoeten, nadenken, in- en uitademen, zamelt hij ook nog geld in voor goede doelen op het gebied van kanker.

Blijf lopen en wijn verkopen Berend!




Reacties

Populaire posts