Na je pensioen een tweede leg?

Het kan natuurlijk heel aantrekkelijk zijn om na je pensioen, als je weer tijd hebt, samen met een partner van het leven te gaan genieten. Maar als je single bent moet je daar wel wat voor gaan doen. In je vriendenkring rondbazuinen dat je gekoppeld wil worden, naar singlesnights gaan, veel in leuke cafés rondhangen en met een singlesreis meegaan zijn zo wat dingen die in mij opkomen.

Er zijn speciale uitzendbureaus voor gepensioneerden of senioren zoals ze ook wel genoemd worden. Dus zullen er ook datingsites zijn speciaal voor senioren. En die zijn er. Kijk maar eens rond op internet. Ze hebben mooie namen zoals Seniorengeluk of Ourtime.

Het lijkt me als vrouw moeilijk om op je 67ste nog aan een leuke, actieve nieuwe partner te komen. Je wilt na je pensioen misschien vast nog van alles doen, maar kom maar eens aan een energieke man van die leeftijd. Mannen van die leeftijd daten namelijk niet met zestigers, maar zoeken het zeker tien tot twintig jaar jonger. Daar sta je dan als gepensioneerde vrouw en nog volop in het leven. Je komt dan bij de zeventigers/tachtigers terecht en dan moet je maar hopen dat je niet al na twee jaar in de verzorgingsstand komt te staan voor je nieuwe partner. Laat staan dat je nog aan een tweede leg kan en wil beginnen!

Voor mannen is dat anders. Die kunnen met jongere vrouwen gaan daten en sterker nog... tot op zeer hoge leeftijd kinderen verwekken. Kijk maar naar Mick Jagger, op 72-jarige leeftijd werd de zanger opnieuw vader van een dochter. En een andere Stones, Ronnie Wood, werd twee dagen voor zijn 69ste verjaardag vader van een tweeling.
Acteur Richard Gere is op 70-jarige leeftijd ook aan een tweede leg begonnen.

Toch hoef je (als man weliswaar) echt niet beroemd te zijn om aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Roland (71) werd ook op latere leeftijd weer vader. Zijn zoontje uit zijn tweede leg werd ongeveer tegelijkertijd geboren als zijn kleinzoon (de zoon van zijn oudste zoon uit zijn eerste huwelijk).
Roland werd jong weduwnaar en had toen twee kleine kinderen en een zware baan. Hij zegt daar over: 'Ik heb jarenlang in de overlevingsstand gestaan. Balancerend tussen het vaderschap en een werkgever zijn met aandacht voor zijn personeel. Bij beide vond ik dat ik behoorlijk tekort schoot. Tijd voor een nieuwe relatie had ik toen echt niet'.

Hij kon op zijn 65ste zijn bedrijf goed verkopen. Zijn kinderen waren inmiddels volwassen en hadden een eigen leven. Eindelijk kon hij aan zichzelf toekomen. Hij is gaan reizen, beter gaan eten en is aan zijn conditie gaan werken. Hij kreeg meer energie en kon ook af en toe achterover leunen en alles op zich af laten komen. Zijn droom die hij al heel lang had, op Salsadansen te gaan, kon hij nu eindelijk verwezenlijken. En jawel....'de eerste les zag ik een prachtige vrouw op wie ik schoorvoetend afstapte om te vragen of ze mijn danspartner wilde worden. Ik was het helemaal verleerd om een dame het hof te maken. Dat lukte dus niet meteen. Het dansen wel en dat maakte dat wij danspartners werden en enorm genoten van de muziek, het dansen en de hele sfeer er omheen. Gaandeweg werden we behalve danspartners ook levenspartners. Zij wilde heel graag kinderen en ik had er ook zin in om nu wél tijd voor mijn kinderen te hebben. Natuurlijk realiseerde ik me dat ik een oude vader zou zijn en op het schoolplein waarschijnlijk als opa aangesproken zou worden. Maar dat kon me niets schelen. We hebben wel eerst een goed gesprek met mijn kinderen gevoerd, gelukkig stonden zij unaniem achter ons. Dus dat was fijn. Met het gevolg dat ik nu in één klap vader en opa ben!'

Zijn doel is om een fijne vader en opa te zijn, maar ook om zo gezond en energiek mogelijk te blijven. Hij hoopt dat het sporten, gezond eten en de verbinding die hij met zijn oude en nieuwe gezin vormt, hem een lang leven zal geven. En ik gun Roland van harte dat hij nog heel lang kan genieten van zijn eerste en tweede leg!

Reacties

Populaire posts