Mary-Jo: een leven vol avontuur, liefdadigheid en persoonlijke groei


Toen ik een paar zomers geleden Workaway ging doen in Frankrijk, kwam ik terecht in een 12e eeuws kasteel met twee bijzondere mensen: Mary-Jo en Jonathan. Zo'n kasteel verbouw je niet zomaar in een paar weekenden, nee, daar waren ze al jaren mee bezig. Na hun pensionering verhuisden ze er definitief naartoe en kwam de restauratie in een stroomversnelling. Je kon er nu heel comfortabel wonen en ik had een mooie kamer met badkamer. Een deel van het kasteel was ingericht als B&B vakantieverhuur (VRBO ref. 8125047) en toen ik daar was, logeerden er twee vrolijke gezinnen, uit jawel Amsterdam.

Ik werkte er elke ochtend en in de middag kon ik prachtige wandelingen maken in de omgeving. Uiteraard was er ook voldoende tijd om elkaar te leren kennen en te horen over de interessante levens van Mary-Jo en Jonathan. Ze waren allebei werktuigbouwkundigen en hadden hun carrière samen opgebouwd bij grote bouwprojecten en bedrijven.
Mary-Jo vervulde uiteindelijk de rol van PMC-projectmanager en directeur van een grote raffinaderij in Koeweit, totdat ze na de pensionering van haar en Jonathan terugkeerde naar Europa en zich in Frankrijk vestigde.

Het werk in zo’n kasteel is nooit af en ze vroegen mij of ik gordijnen wilde naaien voor een van de kamers. Ik heb prachtig materiaal kunnen gebruiken: handgeweven zijde uit Thailand. Er zat een leuk verhaal aan vast. Toen Mary-Jo en Jonathan voor hun beider werk in Thailand woonden, kwamen ze in contact met ex-sekswerkers die moeilijk werk konden vinden. Ze namen hun lot ter harte.
Mary-Jo zegt: 'We vonden het heel belangrijk om hen te helpen hun zelfrespect en levensvervulling terug te krijgen.'
Mary-Jo's betrokkenheid bij het helpen van ex-sekswerkers in Thailand getuigt van haar diepgewortelde overtuiging dat iedereen recht heeft op zelfrespect en een vervuld leven. Haar inzet ging verder dan het bieden van een tijdelijke oplossing; ze gaf deze vrouwen de middelen om een ​​duurzaam inkomen te genereren door ze te leren naaien en ze in te zetten om van zijden stoffen prachtige dekbedden en kamerjassen te maken. Toen ze eindelijk terugkwamen in Europa, hadden ze ook een aantal balen van deze Thaise zijde meegenomen, waarvan ik prachtige gordijnen heb kunnen maken voor een van de slaapkamers.

Na haar professionele carrière vond Mary-Jo een nieuwe betekenis in het delen van haar ervaringen en kennis met anderen. Haar boek 'Passionate Pursuit, 28 keys to unlock your dreams' weerspiegelt niet alleen haar persoonlijke zoektocht naar vervulling, maar dient ook als leidraad voor anderen die hun dromen willen verwezenlijken. Ze inspireert anderen om hun passies na te streven en hun doelen te bereiken en coacht mensen over de hele wereld om precies dat te doen.

Je zou zeggen: dat is genoeg voor een heel leven: een 12e-eeuws kasteel verbouwen, een B&B verhuren, maar ook boeken schrijven en coaching, maar daar stopt de levensvreugde van Mary-Jo niet.
'Tijdens mijn carrière heb ik veel moeten spreken op vergaderingen, conferenties en andere gelegenheden voor een groot publiek. Ik wilde dit op een andere manier in de praktijk brengen en bied nu aan om de ceremonie te leiden bij bruiloften en begrafenissen.'
Haar vermogen om te spreken en mensen te verbinden maakt haar een waardevolle aanvulling op deze bijzondere momenten in het leven van anderen.

Dus zoals je ziet: de overstap van een succesvolle carrière in de technologiesector naar het helpen van kansarme gemeenschappen en het actief nastreven van passies laat zien dat een vervuld leven niet gebonden is aan één specifiek pad. Mary-Jo en Jonathan, zowel sportief als ondernemend, hebben niet alleen hun 12e-eeuwse kasteel in Frankrijk gerestaureerd, maar hebben ook een blijvende impact gehad op de levens van degenen die ze ontmoetten. Het is dus nooit te laat om een ​​positieve verandering door te voeren en je dromen na te streven, ongeacht je levensfase.

Mary-Jo Spanswick  en mjsceremonies

Reacties

Populaire posts